Αρτηριακή υπέρταση και διατροφή

Αρτηριακή υπέρταση και διατροφή

Η αρτηριακή υπέρταση ορίζεται ώς η αύξηση της αρτηριακής πίεσης σε επίπεδα μαγαλύτερα από τα φυσιολογικά. Σύμφωνα με τον Παγκόσμιο Οργανισμό Υγείας τα φυσιολογικά όρια της αρτηριακής πίεσης κυμαίνονται σε τιμές μικρότερες απο 130mmHg για τη συστολική πίεση (ή «μεγάλη», όπως έχει επικρατείσει να λέγεται) και λιγότερο απο 85mmHg για τη διαστολική (πίεση της καρδίας ή «μικρή» πίεση). Επίσης υπάρχει η υψηλή φυσιολογική συστολική πίεση που κυμαίνεται σε τιμές μεταξύ 130-139mmHg και η υψηλή φυσιολογική διαστολική πίεση που κυμαίνεται μεταξύ 85-89mmHg . Τα άτομα που εμφανίζουν τιμές μεγαλύτερες απο τις προαναφερόμενες πάσχουν απο υπέρταση.

Η διατροφή μπορεί να αποτελέσει καθοριστικό παράγοντα τόσο στην πρόληψη όσο και στην αντιμετώπιση της υπέρτασης.

Διατροφικές παρεμβάσης για την αντιμετώπιση της υπέρτασης:

Έλεγχος σωματικού βάρου

Η επίτευξη υγιούς σωματικού βάρους αποτελεί βασικό μέτρο για την αντιμετώπιση της υπέρτασης καθώς υπάρχει άμεση συσχέτιση μεταξύ υψηλού σωματικού βάρους και υψηλής αρτηριακής πίεσης.Υπολογίζεται ότι περίπου το 60% των υπερτασικών ατόμων είναι και υπέρβαρα ενώ μια απώλεια βάρους της τάξης των 5 κιλών σε 6 μήνες μπορεί να επιφέρει μείωση της συστολικής πίεσης κατά 3.7 mmHg ενώ κατά 2.7 mmHg μείωση της διαστολικής πίεσης.

Περιορισμός του αλατιού

Οι γενικές συστάσεις περιορίζουν την κατανάλωση αλατιού σε 6 γρ. ημερησίως ή αλλιώς σε 2.300mg νατρίου ημερησίως. Η ποσότητα αυτή αντιστοιχεί σε 1 κουταλάκι του γλυκού κοφτό αλάτι. Αυτό πρακτικά σημαίνει να εξαφανίσουμε το αλάτι από το τραπέζι μας και να περιορίσουμε την κατανάλωση επεξεργασμένων τροφών όπως συμπυκνωμένους χυμούς ντομάτας, έτοιμες σάλτσες, κονσέρβες, αλατισμένα τυριά, ξηρούς καρπούς, κονσέρβες και έτοιμα φαγητά(fast food). O πίνακας που ακολουθεί δείχνει τηn περιεκτικότητα σε νάτριο(αλάτι) σε ορισμένες βασικές τροφές.

ΠΙΝΑΚΑΣ Ι
ΠΕΡΙΕΚΤΙΚΟΤΗΤΑ ΒΑΣΙΚΩΝ ΤΡΟΦΩΝ ΣΕ ΝΑΤΡΙΟ ΚΑΙ ΚΑΛΙΟ
ΤΡΟΦΙΜΟ
(100 g)
NΑΤΡΙΟ
mg
Γάλα φρέσκο πλήρες50
Γάλα σκόνη αποβουτυρωμένο550
Γιαούρτι στραγγισμένο71
Βούτυρο αλατισμένο870
Φυστικοβούτυρο350
Μαργαρίνη αλατισμένη800
Ψωμί άσπρο φρυγανισμένο640
Πιτυρούχα σκευάσματα1670
Corn Flakes1160
Κρέας κονσέρβα (λάντσεον μητ)1050
Κρέας κονσέρβα (κορν μπηφ)950
Σαλάμι1850
Λουκάνικα1100
Τυρί επαλειφόμενο1170
Τυρί Camembert1410
Τυρί φέτα1260
Τυρί Danish Blue1420
Ξηροί καρποί ανάλατοι4
Ξηροί καρποί αλατισμένοι440
Κύβοι βοδινού10300
Αχλάδι2
Μήλο2
Καρπούζι4
Πορτοκάλι3
Σύκο2
Δαμάσκηνο2
Λεμόνι (χυμός)2
Μπανάνα1
Πατάτες βραστές3
Σκόνη Κακάο950
Λάχανο ωμό9
Μαρούλι ωμό9
Σπανάκι βραστό120
Ντομάτα ωμή3
Κρεμμύδι10
Σκόρδο18
Πιπεριές πράσινες ωμές2
Μπάμιες7
Φασόλια28
Πράσο βρασμένο6

Αύξηση της πρόληψης Καλίου

Η ημερήσια σύσταση για το Κάλιο είναι περίπου 3100mg για τους ενήλικες. Κύριες πηγές καλίου είναι τα φρούτα και τα λαχανικά .Και εδώ έρχεται να καταρρεύσει ένας απο τους μεγαλύτερους μύθους της διατροφής. Το πορτοκάλι –όπως αρκετά φρούτα- αποτελεί άριστη πηγή καλίου και επομένως είναι ευεργετικό στην καταπολέμηση και την πρόληψη της υπέρτασης. Η μόνη περίπτωση που το κάλιο (και συνεπώς το πορτοκάλι) πρέπει να περιοριστεί είναι όταν η υπέρταση συνυπάρχει με πρόβλημα νεφρικής αναπάρκειας.

8-10 ποτήρια νερό ημερησίως

Λόγω της άμμεσης σχέσης μεταξύ νεφρικής λειτουργίας και αρτηριακής πίεσης το νερό είναι απαραίτητο όπλο στη καταπολέμηση της υπέρτασης,  καθώς βοηθάει στο καθαρισμό και τη καλή λειτουργία των νεφρών.

Περιορισμός του αλκοόλ

Μεγάλες ποσότητες αλκοόλ σχετίζονται με κίνδυνο εμφάνισης υπέρτασης , ενώ για άτομα που ήδη έχουν υπέρταση το αλκοόλ εμποδίζει τη δράση των αντιυπερτασιακών φαρμάκων. Κατανάλωση μικρότερη ή ίση με 1ποτ/ ημερησίως για τις γυναίκες ή 2ποτ./ημερησίως για τους άντρες έχει ευεργετική δράση στο καρδιαγγειακό σύστημα και στη μείωση της υπέρτασης. Παρόλα αυτά, επουδενί δε συστήνεται όσο άτομα δε κατανάλωναν αλκοόλ να ξεκινήσουν τη κατανάλωση του.

Επαρκής κατανάλωση Ω3 λιπαρών οξέων

Σύμφωνα με έρευνες, η κατανάλωση λιπαρών ψαριών 2 φορές την εβδομάδα μπορεί να  οδηγήσει σε μείωση της αρτηριακής πίεσης.

Κατανάλωση γαλακτοκομικών προϊόντων

Η πρόσληψη περίπου 1000mg ασβεστίου ημερησίως μειώνει κατα 1,44mmHg τη συστολική πίεση. Αυτό ισοδυναμεί με την κατανάλωση 2-3 μερίδων γαλακτοκομικών με χαμηλά λιπαρά.

Από όλα τα παραπάνω μπορούμε να βγάλουμε το συμπέρασμα ότι η διατροφή μπορεί να αποτελέσει απο μόνη της ένα ισχυρό όπλο στην αντιμετώπιση και την πρόληψη της υπέρτασης (χωρίς βέβαια να αντικαθιστά τη φαρμακευτική αγωγή όπου αυτή κρίνεται απαραίτητη).

Δημοσιεύτηκε από τον Δέσποινα Ζαφειροπούλου

Η Δέσποινα Ζαφειροπουλου γεννήθηκε στην Αθήνα και σπούδασε στο Λονδίνο της Μεγάλης Βρετανίας, στο τμήμα Διατροφής και Διαιτολογίας του North London University. Στο πλαίσιο των σπουδών της έκανε πρακτική εξάσκηση στα νοσοκομεία Ερυθρός Σταυρός και Derriford Hospital στο Plymouth της Μεγάλης Βρετανίας όπου και διετέλεσε υπεύθυνη του διαβητολογικού κέντρου. Απο το 2003 ασκεί το επάγγελμα της κλινικής διαιτολόγου και έχει εργαστεί ως εξωτερικός συνεργάτης σε διάφορα επιστημονικά κέντρα. Απο το Σεπτέμβριο του 2004 λειτουργεί με επιτυχία το δικό της διαιτολογικό γραφείο. Είναι μέλος του Eλληνικού και του Bρετανικού Συλλόγου Διαιτολόγων. >> Διεύθυνση διαιτολογικού γραφείου: Λ. Αλεξάνδρας 107, Αμπελόκηποι (Αθήνα), Τ.Κ. 11475 (μετρό Αμπελοκήπων). Τηλ. επικοινωνίας: 2106453996, 6977003762. Email: specialdiet.gr@gmail.com | facebook.com/specialdiet

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Google

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Σύνδεση με %s